maart 8

0 comments

Vier strategieën voor meer vrije tijd

Beheren-delegeren-minimaliseren-recycleren
Deze  vier strategieën geven je telkens vanuit een ander standpunt een  mogelijkheid om meer vrije tijd te krijgen als werkende ouder. Het is geen stappenplan. Je hoef de vier strategieën voor meer vrije tijd niet allemaal één voor één toe te passen. Je kan ze perfect combineren. Het ene systeem heeft wat meer effect dan het andere op gebied van werk besparen. Maar het is daarom niet perse beter dan het andere. Lees, kies één of meerdere van de vier strategieën om meer vrije tijd te krijgen , probeer en leer wat voor jou het beste werkt.

vier strategieën voor meer vrije tijd

1. Beheer
Dit is de eerste van de vier strategieën om meer vrije tijd te krijgen. Je doet al het werk zelf. Dit klinkt misschien contradictorisch.

Om beter te begrijpen wat ik bedoel moeten we  daarom eerst even stil staan bij  wat "vrije tijd" betekent. Eén van de betekenissen die je op het internet kan terugvinden is "vrije tijd= Niet met werken of andere verplichte activiteiten belast" of "Vrije tijd is die tijd die vrij te besteden heeft" Je kiest dus in je vrije tijd waaraan je je tijd besteed.

Het is best mogelijk dat jij er voor kiest om huishoudelijke klusjes te doen in je vrije tijd. Omdat je daar energie uithaalt. Omdat je voldoening haalt uit lekker eten klaarmaken, strijken of het huis poetsen met en vrolijk deuntje op de achtergrond.  Als dat het geval is, is er geen vuiltje aan de lucht. Ik zou zeggen: doe zo voort en geniet van alles wat je doet!

Anderzijds kan het natuurlijk ook zo zijn dat je gefrustreerd geraakt omdat je het gevoel hebt dat alles op jouw schouders terecht komt. Dat je teveel hooi op je vork neemt. Dat huishoudelijke taken eerder energievreters zijn dan energie gevers. Mensen met een perfectionistisch patroon kunnen hier vb meer last van hebben. Als jij jezelf  hierin meer herkent, dan lees je best snel verder naar de volgende strategiën.

2. Delegeer
Taken die veel energie vragen van jou kan je beter delegeren of uitbesteden. Op die manier voorkom je dat je energiepeil te snel daalt waardoor je moe en uitgeblust geraakt. Delegeren is de tweede strategie van de vier strategieën voor meer vrije tijd.  Je kan taken delegeren aan je partner,  je kinderen of familie. Maar je kan evengoed externe hulp inschakelen. Denk maar aan poestdiensten, strijkhulp, boodschappendiensten
Tips bij delegeren aan je partner of kinderen
*communiceer, bespreek, overleg, wees geduldig en begripvol.
*leg je verwachtingen niet te hoog.
*luister naar wat de ander zegt
*probeer compromissen te sluiten.
*dwing niets af want dat werkt averechts.
Tips bij  delegeren aan externe diensten  
*communiceer met je externe hulpverlener
 (bijvoorbeeld wanneer er iets niet loopt zoals je het verwacht)
*leg je verwachtingen uit (kwaliteit werk, tijdsduur)
 *geef duidelijke grenzen aan (wat kan wel, wat kan niet)
*wees attent en begripvol
Tips bij  delegeren aan familie, vrienden of buren
vb een moeder die wil strijken of   extra portie eten kookt  of een broer die tuinklusjes doet, een tante die haar nichtje helpt bij schooltaken.
*maak duidelijke afspraken
*maak je verwachtingen duidelijk.
*spreek eventueel een wederdienst
*toon je dankbaarheid
Let op: Blijf je ervan bewust dat iets doen voor elkaar niet altijd vanzelfsprekend is en dat er misverstanden kunnen ontstaan  indien er geen duidelijke afspraken worden gemaakt of niet aan bepaalde verwachtingen wordt voldaan. Speel altijd open kaart wanneer je klusjes uitbesteed aan vrienden of familie. Wees dankbaar en toon respect. Dat is het fijnste voor iedereen.

3. Minimaliseer
De derde van de vier strategieën om meer vrije tijd te krijgen is minimaliseren , ook wel gekend onder de naam ontspullen. 
Ontspullen is niet hetzelfde als opruimen. 
Opruimen = spullen terug leggen op hun vaste plaats.
Ontspullen = spullen die we niet meer gebruiken wegdoen. Ontspullen of minimaliseren kan je helpen werk te besparen en dus meer vrije tijd te krijgen. Onstpullen kan erg handig zijn als je teveel spullen hebt. Stel je voor dat je een berg afwas, een hoop kleren, een troep speelgoed, een hoop spullen,…. Wanneer we spreken over een berg of een hoop dan hebben we het over véél spullen.  Veel, teveel, onnodig, .... Allemaal spullen die je moet onderhouden, schoonmaken, herstellen, bewaren, stockeren, een plaats geven. M.a.w. veel werk, veel afwas, veel was, strijk, opplooiwerk, onderhoudswerk, herstelwerk.
Terwijl ik opeen avond naar een berg afwas sta te kijken, bedenk ik plots dat er ook een andere oplossing kan zijn om te voorkomen dat er nog eens een berg afwas staat. MINIMALISEREN! Ontspullen, dingen wegdoen,...

Laten we even dieper inzoomen op het voorbeeld van de berg afwas. Hoeveel borden , glazen, bestek en pannen staan er in je keuken? Wanneer je al die spullen dagelijks gebruikt, heb je er ook veel werk mee: afwassen, afdrogen, vaatwasser in- en uitladen, terug in de kast zetten. Wat zou er gebeuren wanneer je de helft van je keukenspullen zou wegdoen? Logischerwijs gaat je werk ook verminderen. Minder afwassen, minder spullen om in de vaatwasser te zetten, minder afdrogen en terug zetten.

ja maar.....
Je vraagt je misschien af: "Moet ik dan niet vaker afwassen? Dus heb je toch niet meer vrije tijd?“ Klopt! Je zal waarschijnlijk je spullen vaker moeten afwassen omdat je minder spullen hebt. (tenzij je een vaatwasser hebt die je pas opzet als hij volzit) Maar de tijd die je in dat werk steekt, zal wel een pak korter worden. Voor  de rationelen onder ons, zullen we het even rekenkundig bekijken:  Stel: een afwas met 10 borden, bestek en 4  pannen neemt 1u per dag tijd in beslag. Een klein afwasje met 4 borden, wat bestek en twee kookpotten neemt 10 minuten in beslag. Omdat je meestal drie keer per dag eet zou je kunnen stellen dat je drie keer per dag moet afwassen= 3 x 10 minuten = 30 minuten per dag!

Ik weet dat dit geen exacte wetenschap is en dat er veel meer factoren bij komen kijken dan dat ik het hierboven zo simplistisch voorstel. Maar het gaat om de mindset en de logica.  Minder spullen = minder afwas = minder werk.

Wanneer je gaat experimenteren met minimalsieren, vergeet dan niet je huisgenoten op de hoogte te brengen. Leg hen uit wat je van plan bent en waarom. Anders kan je misschien wel eens de vraag krijgen “waar zijn alle glazen ineens naartoe?” of “zeg ! de borden zijn op!” 🙂

4. Recycleer
Recycleren of hergebruiken. We  gaan nog even verder op het voorbeeld van de afwas. Om te voorkomen dat je veel moet afwassen, kan je spullen meermaals gebruiken vooraleer je ze effectief terug gaat afwassen. Dit kan uiteraard niet met alles maar zoek het niet te ver:
*Neem één tas of glas per dag en gebruik dat een ganse dag door voor jou alleen. Er zijn allerhande leuke hulpmiddeltjes om jou glas persoonlijk te maken. Naam in laten graveren, kleurrijke elastiekjes, wasknijpertjes met naam op. Doordat je gans de dag hetzelfde glas gebruikt, bespaar je een hoop afwas aan het einde van de dag.
*Maak spullen multifunctioneel: bijvoorbeeld je gebruikt één bord om iets af te dekken in de koelkast. Datzelfde bord kan je perfect gebruiken om het voedsel (dat je hebt afgedekt) uit te eten. Een gebruikt leeg bakje kan je gebruiken om afval van eettafel mee te verzamelen.
*Ook voedsel kan je “recylceren” vb losse thee, kan je verschillende kopjes thee na elkaar mee zetten.
Doordat je je spullen hergebruikt of multifunctioneel gebruikt, hoef je ze niet telkens af te wassen tussendoor en bespaar je jezelf een hoop werk. Recycleren is daarom mijn laatste tips van de vier strategieën om meer vrije tijd te krijgen. 

Dit waren de vier strategieën om meer vrije tijd te krijgen.
Probeer alle strategieën eens uit. Ga experimenteren, geef je zelf een proefperiode om iets uit te proberen. Kijk of het werkt voor jou. Zo niet, zoek een andere combinatie of systeem. Maar volg je buikgevoel! Laat je niet pushen, leg je verwachtingen niet te hoog en wees vooral mild voor jezelf. Alles wat je doet doe je omdat jij denkt dat dat het beste is.

Een ideale combinatie is :
*dingen die je graag doet, doe je gewoon zelf (beheren)
*dingen die je niet leuk vindt of geen tijd voor wil vrij maken, kan je delegeren
*minimaliseer alle spullen die je niet gebruikt.
*recycleer de spullen die je dagelijks meermaals nodig hebt.

Het fijne aan de combinatie is dat je zelf een evenwicht kan zoeken naar welke balans het beste voor jou werkt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Alle combinaties zijn goed zolang je jezelf er maar goed bij voelt.

Wil je hier graag nog meer over lezen? Lees dan zeker ook mijn boek "een warm nest" Daarin vind je een uitgebreid stappenplan rond ontspullen terug. Het thema recycleren en zero waste komt aan bod in mijn boek.


Meer blog artikels

Reisblog: nestjes in Zweden
Laat hier een review achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

ontvang mijn blog in je mailbox