december 9

0 comments

Mild zijn voor jezelf

Mildheid, warmte, zachtheid, verbinding, begrip
Hoe mooi zou de wereld er niet uit zien als we allemaal een beetje milder zouden zijn voor elkaar. Maar niet alleen voor elkaar, ook voor onszelf.

Vroeger was ik vaak erg streng voor mezelf. Ik legde mijn lat hoog voor mezelf  en  onbewust ook voor mijn gezin. Ik had geen medelijden met mezelf, voelde me constant schuldig voor dingen waar ik zelf vaak niet kon aan doen. Ik schaamde me dagelijks voor allerlei min puntjes van mezelf. Ik zocht bij iedereen bevestiging maar kreeg die uiteraard niet altijd.

Tot ik besefte dat ik mezelf die bevestiging niet eens kon geven. Het boek "zeg me dat ik oké ben" van Marcel Hendrickx was een eye opener voor mij, net zoals het boek "de moed der imperfectie" van Brene Brown. De sessies bij mijn life coach waren confronterend maar verhelderend. Eén van mijn beste vriendinnen, zei in mijn zwaarste periode bijna dagelijks tegen mij "Els, wees eens mild voor jezelf" en dan kwamen de tranen weer boven.

Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Mild zijn voor jezelf

Mild zijn voor jezelf betekent NIET

  • je laten gaan
  • in de slachtofferrol kruipen
  • blijven hangen in je verdriet, tegenslag, negatieve gedachten
  • geen actie ondernemen
  • de gemakkelijkste weg kiezen
  • alles van je af schuiven
  • je verantwoordelijkheid niet nemen
  • geen regels moeten volgen
  • afspraken niet nakomen
  • beloftes verbreken
  • allerlei excuses verzinnen om iets niet te moeten doen

Mild zijn voor jezelf betekent WEL
* jezelf oké vinden zoals je ben
de lat niet te hoog leggen voor jezelf
* je verwachtingen bijstellen
* je talenten kennen en toepassen op een manier die goed voelt voor jou
* zacht zijn voor jezelf, maar tegelijkertijd opkomen voor jezelf
* weten wat je wil en daarvoor durven gaan
* je kwetsbaar durven opstellen en je daarvoor niet te schamen
* negatieve kritiek objectief kunnen bekijken, de dingen waarvan je kan leren er uit te halen en de rest los te laten
* geloven in jezelf
* je eigen grenzen respecteren
* luisteren naar je lichaam en het met liefde behandelen door vb te slapen als je moe bent, te eten als je honger hebt, te knuffelen als je steun zoekt
* jezelf ondersteunen en aanmoedigen om een doel te bereiken

jezelf toelaten om niks te doen. zonder je schuldig te voelen.

Nu denk je misschien wel
"ja maar ik kan dat wel hoor! Ik doe yoga (terwijl de kids op dansles zitten),   ik lees een boek (terwijl ik wacht bij een afspraak)  ik drink een tas thee, terwijl ik op mijn smartphone berichtjes check.

Je drukt even op de pauze knop om daarna weer volle bak door te gaan.
Maar........  is dat "even op de pauzeknop drukken" genoeg om je batterij helemaal op te laden? Om je batterijtjes volledig op te laden is het nodig om bewust stil te staan. Bewust iets niet meer MOETEN van jezelf . 

Jezelf te ONT-moeten

Lukt het jou om elke dag jezelf te ont-moeten? Elke dag  iets doen wat Niet niet moet?  Iets wat JIJ leuk vindt maar niet perse nuttig is?  Vind je dit moeilijk? Weet je niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen tussen alle to-do's op je lijstje? 


Meer blog artikels

Had ik een postnatale depressie?
Laat hier een review achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

ontvang mijn blog in je mailbox